Translate

2014/07/25


Jak zakochałam się w jodze

Moją przygodę z jogą rozpoczęłam siedem lat temu. Mieszkając jeszcze wtedy w Polsce w moim rodzinnym mieście trafiłam na zajęcia do świetnego nauczyciela, który spowodował, że zakochałam się w jodze. Potem wyjechałam do Anglii i próbowałam uczestniczyć w zajęciach jogi u angielskich nauczycieli, jednak na poczatku było mi trudno i po kilku zajeciach rezygnowałam- ze względow jezykowych oraz poczucia nieprzynależności do grupy:(

Ćwiczylam w domu, szczególnie moje ulubione pozycje (o ktorych opowiem później), w końcu podejlam ponowną próbę zapisania się na zajęcia w Anglii i znalazłam wtedy fantastyczna nauczycielke, z ktorą ćwiczę do dziś,  od półtora roku, i ktora stała się moją przyjaciółką.

Co to jest joga

Joga najczęściej kojarzy sie z pozycjami fizycznymi tzw asanami. Tak naprawdę joga jest czym wiecej niz tylko zestawem cwiczeń fizycznych (choć może byc stosowana tylko w tym kontekscie przynosząc ogromne korzyści). Jest ona systemem duchowym pochodzącym ze starożytynych Indii, i skladaja sie na nia doskonalenie ciala, umyslu i ducha. Joga mowi, ze cialo i umysl wzajemnie na siebie oddziałuja, że stan ciała wpływa na stan umyslu i odwrotnie. To sposób życia. Jest niezależna od jakiejkolwiek religii i może być praktykowana zarówno przez chrześcijan, buddystów, hinduistów czy ateistów.

Istnieje osiem stopni praktyki jogi:
  1. Yamas- niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, niezachłanność, wstrzemieźliwość seksualna 
  2. Niyamas- czystosc, zadowolenie, surowosc, studiowanie Swietych Ksiag
  3. Asanas-  pozycje fizyczne, oczyszczajace cialo i umysł
  4. Pranayama-  kontrola oddechu
  5. Pratyahara-  upsokojenie i kontrola zmysłów,
  6. Dharana-  koncentracja umysłu
  7.  Dhyana- medytacja
  8.  Samadhi- oświecenie
Ćwicząc joge, staramy się być maksymalnie skupieni na ciele, oddechu i umyśle. Staramy sie być tu i teraz. Jesteśmy w stanie jogi, kiedy nasz umysł jest w ciszy i skupieniu, nieruchomy, spokojny.

Jednak w dzisiejszym świecie, a przynajmniej w krajach zachodnich, joga to przede wszystkim zestaw pozycji, ktorych wykonywanie powoduje poprawe zdrowia, witalnosci, przepływu energii, urody, spokoju i opanowania, jasności myśli i wyrażania sie oraz wpływa na szczęśliwe usposobienie.
     Ćwiczenie asan powoduje, ze czujemy sie lepiej. Z własnego doswiadczenia wiem, że po ćwiczeniach jogi czuje sie pelna enegii i szczęścia. Czasami nie chce mi się ćwiczyc, np gdy boli mnie glowa lub gdy umysł mam rozproszony problemami. Jednak po zajęciach róznica w samopoczuciu jest kolosalna, czuję się zrelaksowana, rozluźniona, spokojniejsza a równoczesnie pełna energii. Czasem ide na zajęcia jogi zmęczona, z szara twarzą, a po powrocie do domu moje odbicie w lustrze jest zawsze dla mnie niespodzianka, twarz jest zarumieniona i jakby ładniejsza.

    Te oczywiste  korzyści wynikające z  ćwiczen jogi powoduja, ze ich praktyka staje sie nie obowiazkiem ale codzienna przyjemnoscia. Jest to nieporównywalne do jakichkolwiek innych ćwiczen fizycznych typu aerobic czy siłownia.

      Asany

  Właściwości terapeutyczne jogi. Ze wzgledu na systematyczne uciskanie organów podczas wykonywania asan, sa one masowane, poprawia sie krążenie krwi, lepiej dotlenione sa płuca, wieksza dawka tlenu dociera do każdej komórki ciała. Rozciagąjace, płynne pozycje masuja przewody limfatyczne oraz wpływają na gruczoły dokrewne, powodujac detoksykacje organizmu i wzmocnienie odporności. Ciało staje sie silniejsze, a napięcia są usuniete. 

     Pozycje stojace maja głównie wplyw na kończyny dolne i biodra, ale również na kręgosłup, dzięki nim nogi stają sie smukłe i zgrabne, a kręgosłup bardziej wytrzymaly. Masowanie organów brzucha w pozycjach stojących odbywające się przez ich rozciąganie, ściskanie i skręcanie poprawia obieg limfy, wzmacnia pracę układu pokarmowego (perystaltyka jelit i wydzielanie substancji trawiennych) oraz ukrwienie wszystkich narządów. Efektem tego jest zwiększenie wydajności przyswajania pokarmu

P   Pozycje odwrócone są wyjątkowym aspektem praktyki hatha jogi. Należą do nich przede wszystkim sirsasana (stanie na głowie) i sarvangasana (świeca), a także ich warianty oraz halasana (pług) i viparita karani. Jak pisze BKS Iyengar w „Świetle jogi” na temat świecy: „(...) jest ona jednym z największych dóbr ofiarowanych ludzkości przez starożytnych mędrców”. Obie pozycje (stanie na głowie i świeca) porównywane są do królowej lub matki wszystkich asan, a więc do symboli reprezentujących źródło życia. Praktyka ich wpływa na cały organizm oczyszczając go i napełniając energią witalną.


     cdn





0 komentarze:

Prześlij komentarz