Translate

2014/09/04

Kiedys nie przepadalam za sportem i dośc długo nie uprawiałam żadnego. Nie wiedzialam wówczas jaką radość dają ćwiczenia fizyczne. Ćwiczyć zaczęlam dopiero ok 2 lata temu. Moim pierwszym zestawem ćwiczeń, jaki zaczęłam regularnie wykonywać, nie byly ćwiczenia odchudzające ani odmładzające, lecz uzdrawiające, i było to "8 minut dla dlugowieczności i zdrowia". Pare lat wcześniej zakupilam książkę o takim tytule, przeleżała ona u mnie na półce pare lat- podobno nauczyciel pojawia sie wtedy, gdy uczeń jest gotowy :). 


Ćwiczenia opisane w książce nazywaja się p'aldangong, co oznacza po koreańsku "8 aksamitnych ruchów". Ćwiczenia te podobno przypominają tajchi, czyli starą praktykę stosowania ćwiczeń energetycznych dla zdrowia i długowieczności (osobiście nie znam tajchi), jednak autor pisze, że w porównaniu do tajchi p'aldangong jest łatwiejszy do nauczenia a ruchy są bardziej energetyzujące i dynamiczne.
Mi zapamiętanie poszczególnych sekwencji zajęło kilka tygodni, od tamtej pory wykonuję te ćwiczenia codziennie. Sprawdzają się one świetnie także jako rozgrzewka przed innymi ćwiczeniami.

Autor pisze, że jemu ćwiczenia te pozwoliły w cudowny sposób wyzdrowieć z zagrażającej w życiu choroby. Jednak nawet nie oczekując cudu, te proste a zarazem o wielkiej mocy ćwiczenia na pewno mogą wplynąć na poprawę stanu naszego zdrowia.

W książce znajduje się obszerne wyjaśnienie, w jaki sposób ćwiczenia te wpływaja na nasze zdrowie. Mówiąc w skrócie chodzi o równoważenie i pomnażanie energii. Podczas gdy ćwiczenia wysiłkowe takie jak bieganie czy aerobik powoduja wydatek energii, ćwiczenia wewnętrzne jak p'aldangong podnoszą i równoważą poziomy energetyczne.

Dużą rolę w prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń odgrywa oddech. Strarożytni mistrzowie określili zasady prawidłowego oddechu w 3 slowach:
- cienki- oddychać nalezy przez przewody nosowe, aby oddech był niczym cienki strumień
- cichy- powinien byc cichy i przychodzić z łatwościa, co obniża częstotliwośc oddychania oraz podtrzymuje medytacyjny stan uspokojenia
- głęboki- powietrze powinno byc wciagane długimi, powolnymi oddechami, wpuszczane aż do przepony.

Polecam gorąco tę książkę, a oto jak wygląda 8 aksamitnych ruchów:












Categories: ,

0 komentarze:

Prześlij komentarz